Blog

Waarom komen wij te laat? (SVI-model)

Afbeeldingsbron: Alice in Wonderland Voorwoord Vanaf dit schooljaar ben ik werkzaam bij Landstede MBO (locatie Harderwijk) bij het team Software Development als vakdocent. Hier heb ik vorig schooljaar ook een half jaar stage mogen lopen en heb hierin veel geleerd, samen met de andere stages, over het gedrag van studenten. Ook ben ik mij de […]

Keuzestress! Krijgt dat wel genoeg aandacht?

Dit jaar kwam het moment dat ik een minor moest kiezen en de keuze was reuze! Van Game Development tot leidinggeven in docentteams, alles leek interessant. Toch wilde ik even uit de ambitieuze tocht van het kiezen van een minor die aansluit bij mijn opleiding en iets zoeken om mijzelf en mijn visie te verbreden. […]

VerpleegkundeVR: Een Serious VR Game onderzoek

Inleiding Voor de HBO Verpleegkunde opleiding zal ik een game gaan ontwikkelen voor de vaardigheid “injecteren”. Studenten kiezen hier de correcte spuit bij de juiste naald en voeren allerlei omringende protocollen uit. Om dit spel te ontwikkelen wil ik een onderzoek uitvoeren op basis van de boeken Game Didactiek (Koops, 2017) en Game Didactiek 2 […]

Leermotivatie na Corona

Bron: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-kies-je-de-juiste-mbo-opleiding/ Inleiding Op mijn vorige stage heb ik de schade door Corona zien gebeuren en heb ik gemerkt wat voor gevolg dit had voor de studenten. Van depressies tot weinig persoonlijke groei, met name dit waren de problemen die zijn ontstaan door corona. In mijn privé ben ik binnen de kerk waar ik bij […]

De effectiviteit van Serious Gaming bij webprogrammeren

Inleiding Al vanaf dat ik jong was ben ik geïnteresseerd in gaming, op een recreationeel maar ook een technisch vlak. Spellen zijn een interactieve vorm van kunst en vertellen een verhaal of motiveren de gebruiker een bepaald doel te bereiken. Dit doel kan vervolgens voor allerlei doeleinden worden ontwikkeld. Destijds werd gaming altijd gezien als […]

Doodle Jump leren met NEAT AI

Inleiding Voor mijn opleiding moest ik een complex ICT-vraagstuk beantwoorden via Python. Nu heb ik niet zozeer een vraagstuk beantwoord, maar mijn verzoek om een project te maken met AI werd goedgekeurd, iets waar ik al tijden meer van wilde weten. Ik had besloten een simpele variant van het spel Doodle Jump te maken en […]

Mijn beginnerservaring met Unreal Engine

Afgelopen week heb ik een klein spel uitgegeven via itch.io genaamd From Oblivion. Het idee om dit spel te maken kwam mijn fascinatie van het horror genre, niet vanwege enge monsters en occulte zaken, maar juist de ontzettend spannende manier van verhaalvertelling. Denk alleen al aan Steven Spielberg’s Jaws, het engste is hetgeen wat wij […]

Video verbetering met AI

Omdat wij binnen onze kerk de laatste tijd behoorlijk zijn gegroeid in kennis en onze livestreams hierdoor gigantisch verbeterd zijn in kwaliteit leek het mij toepasselijk om onze oude introvideo te vervangen met iets nieuws. Van een haperige drone video naar een montage van verschillende livestream momententen, in emotie-opwekkende slowmotion en onderbouwd met een gevoelig […]

Lesmateriaal Webapplicatie Beveiliging – Serverbeheer

Voorwoord In deze blogpost zal ik verschillende methodes van het uitbuiten van beveiligingslekken beschrijven. Dit is in geen enkele mate toestemming om deze injecties, uitbuitingen en hacks uit te voeren en dient enkel als voorbeeld om het idee van beveiliging te onderbouwen. Om deze reden ga ik niet heel diep in op de hacking onderdelen […]

Lesmateriaal Webapplicatie Beveiliging – NGINX & Apache

Voorwoord In deze blogpost zal ik verschillende methodes van het uitbuiten van beveiligingslekken beschrijven. Dit is in geen enkele mate toestemming om deze injecties, uitbuitingen en hacks uit te voeren en dient enkel als voorbeeld om het idee van beveiliging te onderbouwen. Om deze reden ga ik niet heel diep in op de hacking onderdelen […]

Lesmateriaal Webapplicatie Beveiliging – PHP

Voorwoord In deze blogpost zal ik verschillende methodes van het uitbuiten van beveiligingslekken beschrijven. Dit is in geen enkele mate toestemming om deze injecties, uitbuitingen en hacks uit te voeren en dient enkel als voorbeeld om het idee van beveiliging te onderbouwen. Om deze reden ga ik niet heel diep in op de hacking onderdelen […]

Lesmateriaal Webapplicatie Beveiliging – SQL

Voorwoord In deze blogpost zal ik verschillende methodes van het uitbuiten van beveiligingslekken beschrijven. Dit is in geen enkele mate toestemming om deze injecties, uitbuitingen en hacks uit te voeren en dient enkel als voorbeeld om het idee van beveiliging te onderbouwen. Om deze reden ga ik niet heel diep in op de hacking onderdelen […]

Headless als lesmateriaal

*Uitgelichte afbeelding van: https://nystudio107.com/blog/headless-preview-in-craft-cms* Headless Headless is een woord wat we in webdevelopment vaak horen langskomen. Het belooft goede performance en een dynamische manier van content tonen. Allemaal leuk en aardig, maar is dit ook interessant om te introduceren op MBO scholen, bij een opleiding zoals Software Developer? Met oog op de markt en het […]